وبلاگ

روشهای حذف موهای زائد از لیزر تا اپیلاسیون

روشهای حذف موهای زائد از لیزر تا اپیلاسیون

لیزر رفع موهای زائد یکی از روشهای حذف موهای زائد است که فرایند از بین بردن موهای زائد را با استفاده از قرار گرفتن در معرض پالس نور لیزر انجام می‌دهد و منجر به از بین بردن فولیکول مو و عدم رشد مجدد مو می‌شود. این دستگاه ‌ها از اواسط دهه ۹۰ میلادی به صورت تجاری در دسترس قرار گرفته‌اند. لیزر برداشتن موهای زائد به‌طور گسترده‌ای در کلینیک‌ها و حتی در خانه به صورت گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بررسی بسیاری از متدهای استفاده از لیزر برای برداشتن مو، روش‌های ایمنی و تأثیرات آن‌ها منتشر شده ‌است.

مقایسه لیزر با سایر روش‌های حذف

در مقایسه با نور شدید پالسی

در سال ۲۰۰۶ مقاله‌ای به نقد و بررسی در مجله «لیزر در علوم پزشکی» با مقایسه پالس نور شدید (IPL) تهرمبلنکت و دو نوع لیزر الکساندریت و دیود لیزر انجام گرفت. بررسی هیچ تفاوت آماری در کوتاه مدت نشان نداد اما در سطح دیگر نشان داد عوارض جانبی با دیود لیزری مبتنی بر درمان بیشتر است. کاهش موهای زاید پس از ۶ ماه دوره درمانی، ۶۸٫۷۵ درصد برای الکساندریت لیزر، ۷۱٫۷۱٪ لیزر دیود و ۶۶٫۹۶٪ برای IPL را نشان داد. عوارض جانبی گزارش شده ۹٫۵٪ برای الکساندریت لیزر، ۲۸٫۹٪ لیزر دیود و ۱۵٫۳ درصد برای IPL گزارش شده‌است. همه عوارض جانبی به‌طور موقت بوده‌اند و حتی تغییرات رنگدانه‌ها در عرض ۶ ماه به حالت اول بازگشته‌اند.

IPL هر چند از لحاظ فنی یک لیزر نیست، گاهی اوقات به اشتباه به عنوان “لیزر مو” استفاده می‌شود.

IPL گاهی اوقات به نام “phototricholysis” یا “photoepilation” نامیده می‌شود که از فلش زنون لامپ که کاملاً طیف نوراست استفاده می‌کند. دستگاه‌های IPL به‌طور معمول خروجی با طول موج بین 400 نانومتر و 1200 نیوتن متر کار می‌کنند. فیلتر برای جلوگیری از طول موج‌های کوتاه‌تر اعمال می‌شود.

مقایسه با الکترولیز

الکترولیز یکی دیگر از روشهای حذف موهای زائد است که استفاده میشود. بر خلاف لیزر، اپیلاسیون الکترولیز  برای حذف ۱۰۰٪ از موها در یک منطقه استفاده میشود و برای همه رنگ و نوع پوست و مو موثر است. مو بیشتر ممکن است در برخی از مناطق که در معرض هورمون ناشی از رشد هستند (به عنوان مثال چانه و گردن) مجددا رشد کند.یک مطالعه انجام شده در سال ۲۰۰۰ در مرکز لیزر در آنکارای ترکیه با مقایسه لیزر و الکترولیز برای رفع موهای زائد در ۱۲ بیمار به این نتیجه رسیدند که لیزر مو 60 بار سریع تر و قابل اعتماد تر از الکترولیز است و درد کمتری را متوجه بیمار میکند.

تراشیدن

تراشیدن یک روش است که در آن حذف مو از سطح بدن با استفاده از تیغ صورت میگیرد. این راه از بین بردن مو برای یک دوره کوتاه از زمان قابل استفاده است و دائمی نیست. تراش، یک تکنیک است که بسیار محبوب بود. ژان ژاک Perret برای اولین بار به ابداع یک تیغ ایمنی در 1762 پرداخت. قبل از آن مردم برای اصلاح موهای زائد نیاز به رفتن به آرایشگاه داشتند.

پس از مدت کوتاهی در سال ۱۸۹۵ ژیلت اختراع شد. یک تیغ که تیز، نازک، یکبار مصرف و ارزان  است.

اپیلاسیون

اپیلاسیون یکی دیگر از گزینه ها برای از بین بردن و حذف مو است. این روش یک راه مؤثر برای از بین بردن موها در یک دوره از زمان است. مصریان باستان طراح و توسعه دهنده این مکانیسم به نام sugaring که در آن مخلوط روغن و عسل استفاده میشود هستند.

تاثیرگذاری لیزر موهای زائد به چه صورت است ، آیا این لیزر باعث از بین رفتن موها میشود؟

برای درمان موهای زائد ۳ روش وجود دارد:

دارو، الکترولیز و لیزر.

لیزر موهای زائد را کم و نازک می‌کند اما باعث از بین رفتن آنها نمی‌شود. ما معمولا ۴ تا ۶ جلسه به فاصله ماهی یک‌بار برای صورت و به فاصله ۳ ماه یک بار برای بدن لیزر را تکرار می‌کنیم. معمولا با انجام ۴ تا ۷ جلسه تعداد موها خیلی کمتر می‌شود. البته به شرطی که فرد مشکل هورمونی در پایه نداشته باشد در غیر این صورت احتمال بازگشت موهای زائد خیلی بیشتر است و لیزر موهای زائد فایده‌ای نخواهد داشت، پس اگر فرد مورد بررسی قرار گرفت و در آزمایش‌ها مشخص شد مشکل هورمونی ندارد، می‌تواند لیزر را شروع کند.

ماندگاری لیزر تا چه زمانی است

معمولا بعد از ۴ تا ۶ جلسه لیزر هر ۶ ماه یک بار (بین ۳ تا ۴ بار) آن را شارژ می‌کنیم. به این ترتیب تعداد موها به طور متوسط ۶۰ تا ۸۰ درصد کم می‌شود.

مضرات لیزر موهای زائد

اگر فرد آفتاب گرفته باشد ممکن است پوستش بسوزد و جای آن لک‌های سفید ایجاد شود. همچنین اگر بعد از لیزر مراقبت‌های لازم را رعایت نکند یا در صورت ایجاد زخم آن را دستکاری کند و تاول ایجاد شود، ممکن است جای آن اسکار باقی بماند. علاوه بر این اگر فردی که از لیزر استفاده می‌کند تبحر کافی نداشته باشد و شرایط دستگاه را براساس رنگ پوست بیمار درست تنظیم نکند، ممکن است منجر به ایجاد زخم، لک و تاول شود.

چرا بعضی ها با لیزر دچار سوختگی میشوند؟

دلیل آن انتخاب نادرست دستگاه و لیزر است.

ممکن است لیزر باعث تیرگی پوست شود؟

اگر باعث سوختگی شود ممکن است پوست را تیره کند اما در حالت عادی پوست را تیره نمی کند.

لیزر موهای زائد روی باروری و غدد لنفاوی تاثیر می گذارد؟

خیر. لیزری که در ناحیه بیکینی یا زیر بغل انجام می‌شود هیچ ارتباطی با اجزای داخلی بدن مثل تخمدان یا بافت سینه ندارد و هیچ آثار بدی نمی‌گذارد. این مسئله در جهان مورد بررسی قرار گرفته و مشخص شده است که میزان نفوذ لیزر در پوست خیلی کم و شاید در حد چند میلی‌متر است بنابراین اصلا به بافت‌های زیری نمی‌رسد که بخواهد مشکلی ایجاد کند. انرژی لیزر به صورت گرما آزاد می‌شود و گرما در عمق بافت نفوذ نمی‌کند بلکه فقط تا قسمت‌های سطحی از پوست نفوذ می‌کند.

آیا لیزر دردناک است؟

میزان درد در افراد مختلف، متفاوت است.

درد آن درحد متوسط است و شدید نیست.

می‌توان از پماد بی‌حس کننده استفاده کرد تا دردناک نباشد.

بین آفتاب گرفتن و لیزر موهای زائد چقدر باید فاصله باشد؟

فرد نباید تا ۳ ماه قبل از لیزر، آفتاب بگیرد یا از سولاریم استفاده کند.

آیا  لیزر موهای زائد تاتو را پاک می‌کند؟

خیر. لیزر مو ربطی به تاتو ندارد.

چه کسانی نباید از این لیزر استفاده کنند؟

کسانی که باردار هستند، کسانی که بیماری‌های عصبی دارند و ممکن است جای لیزرشان را بکنند و دستکاری کنند و کسانی که به خاطر شغل‌شان مجبورند ساعات طولانی در آفتاب باشند و همچنین کسانی که در محل مورد نظر، عفونت فعال یا زخم دارند باید تا زمان بهبود عفونت و زخم‌شان صبر کنند و از لیزر موهای زائد استفاده نکنند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید