وبلاگ

مزایا و معایب میکرودرم و عوارض احتمالی آن

مزایا و معایب میکرودرم و عوارض احتمالی آن

در این مطلب قصد داریم مزایا و معایب میکرودرم و عوارض احتمالی آنرا بررسی کنیم.

علم پزشکی در زمینه سلامت پوست پیشرفت های زیادی داشته است به گونه ای که متخصصین پزشکی توانسه اند به روش های دست یابند که با شاداب نمودن پوست، سبب تاخیر در پیری گردند. میکرودرم روشی نوین برای ترمیم بافت های از دست رفته پوست و شادابی پوست است که به ویژه برای پوست صورت مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش که مبتنی بر سایش کریستال بر نقطه مورد نظر پوست است، با خراش جزئی بر پوست بدن و افزایش جریان خون در زیر پوست، بافت های آسیب دیده را ترمیم نموده و همچنین باعث طراوت و شادابی پوست می گردد. اما شاید این سوال برای شما ذهنیت پیدا کند که آیا محدودیتی در استفاده از این روش وجود ندارد.

در چه شرایطی نباید از میکرودرم استفاده کنیم:

1- پوست صورت در زمان میکرودرم نباید تبخال یا زگیل داشته باشد. این دو مورد یک مشکل بزرگ برای میکرودرم محسوب می شوند.

2-  افرادی که در حال پرتو درمانی گردن هستند. چون این پرتو پوست صورت را نیز تحت تاثیر قرار می دهد بنابراین در این افراد امکان میکرودرم وجود ندارد.

3- حداقل تا دو ماه قبل از میکرودرمانی، نباید هیچ عمل جراحی بر پوست انجام شده باشد.

4- اگر فردی مبتلا به بیماری صدفک باشد نباید از میکرودرم بر پوست خود استفاده نماید.

به جز موارد خاص گفته شده، میکرودرم برای تمام افراد با هر نوع رنگ پوستی قابل استفاده است و یک روش بسیار مناسب برای شادابی پوست به حساب می آید.

این روش مزایای بسیاری دارد که مهمترین آن همان تاخیر در پیری است.

مزایای میکرودرم

1- میکرودرم تمام جوش های سیاه، لک ها و حتی لک های پیری را از بین می برد.

2- با افزایش جریان خون در زیر پوست سبب شادابی و روشن تر شدن پوست می گردد و همچنین از طریق افزایش تولید کلاژن در زیر پوست، بافت پوست را سفت و محکم می کند در نتیجه از افتادگی پوست ممانعت می کند.

3- چروک های ریز و سطحی که در پوست وجود دارد به راحتی با این روش محو می شوند در نتیجه با این کار از عمیق تر شدن چروک ها در پوست صورت و در نتیجه ماندگاری ان ها جلوگیری می کنیم.

4- برخی افراد، پوست های حساسی دارند به گونه ای که در آفتاب یا حتی سرما، قرمز رنگ می شوند. در این افراد میکرودرم سبب کاهش میزان حساسیت می شود.

5- میزان چربی پوست های چرب را کم نموده و به حد اعتدال می رساند.

6- در پوست های خشک، غدد چربی ساز زیر پوست را تحریک نموده و باعث نرم شدن پوست می شود.

عوارض جانبی احتمالی میکرودرم

عوارض جانبی احتمالی این روش بسیار محدود هستند و این روش درمانی بسیار ایمن می‌باشد.

معایب احتمالی میکرودرم بسیار کم بوده و تنها بر اپیدرم که بیرونی ترین لایه پوست است، اثر می‌گذارد.

به عنوان یک قانون کلی، هرچه مزایای احتمالی درمان زیبایی بیشتر باشد، ریسک ها و عوارض جانبی احتمالی نیز بیشتر خواهد بود.

عوارض جانبی احتمالی روش های تهاجمی‌تر مانند درم ابریژن و لیزر بسیار بیشتر از این روش هستند.

عوارض جانبی احتمالی میکرودرم عبارتند از:

  • تنگ شدگی پوست
  • قرمزی
  • کبودی مختصر
  • حساسیت پوست
  • تجمع رنگدانه ها (هایپرپیگمنتاسیون) پس از تورم
  • خراش های ریز پوستی
  • خونریزی نقطه ای
  • کبودی پوست چشم (به خصوص اگر آسپرین یا داروهای رقیق کننده خون مصرف کرده باشید)
  • گشادشدگی مویرگ ها
  • فعال شدن مجدد تبخال دور لب ها

فعال شدن مجدد تبخال ممکن است پس از درمان با روش میکرودرم دور لب ها بروز کند. اگر سابقه تبخال دارید، یا از استفاده از این درمان دور مرزهای لب خود اجتناب کنید یا با دکتر خود در خصوص استفاده از قرص پیشگیری ضد ویروسی مشورت کنید. کرم های پیشگیری از تبخال مؤثر نیستند.درمان بیش از حد تهاجمی ‌میکرودرم ممکن است موجب شکستگی پوست و در نتیجه تجمع رنگدانه ای پس از تورم را بوجود آورد. این روش همچنین می‌تواند موجب افزایش ریسک کبودی (اکیموز یا خون مردگی) شود به خصوص اگر آسپیرین یا داروی رقیق کننده خون مانند وارفارین یا کلوپیدوگرل بی سولفات مصرف می‌کنید. چون این روش لایه برداری سطحی انجام می‌دهد، در صورت صحیح انجام شدن، موجب ایجاد جای زخم و تغییرات رنگدانه ای نمی‌شود.

همچنین گشادشدگی مویرگی ممکن است در صورتی بروز کند که پوست بسیار نازک داشته باشید، مبتلا به پینه خوردگی پوست، لوپوس بوده یا آفتاب سوختگی داشته باشید، یا بیماری های دیگر پوستی داشته باشید که موجب ضعیف شدن پوست شده یا آن را مستعد بیماری گشادشدگی مویرگی می‌کند.همچنین اگر فردی از ایزوترتینوئین (آکیوتان) استفاده می‌کند یا طی 6 تا 12 ماه گذشته این دارو را مصرف کرده است، روش های درمان نوسازی سطح پوست مانند میکرودرم توصیه نمی‌شود، چون ریسک احتمالی برجای ماندن زخم وجود خواهد داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید