وبلاگ

چگونه از پوست اطراف چشم خود مراقبت کنیم؟

چگونه از پوست اطراف چشم خود مراقبت کنیم؟

مهم نیست در چه سنی هستید، هیچ‌وقت برای مراقبت از پوست اطراف چشم و استفاده از روش های جوانسازی دور چشم دیر نیست. با ما همراه باشید تا بدانید چطور از پوست نازک و ظریف دور چشم مراقبت کنید و با طرز جوانسازی دور چشم آشنا شوید.

مشکلات شایع اطراف چشم

مشکلاتی که معمولا در پوست اطراف چشم مشاهده می‌شود، عبارت‌اند از:

  • سیاهی اطراف چشم
  • چین و چروک و خطوط ریز
  • پف زیر چشم

چه بخواهید و چه نخواهید، پوست اطراف چشم بخشی از بدن است که علائم اولیهٔ پیری در آن نمایان میشود، به‌ویژه اگر به این قسمت بی توجهی کرده باشید.

ولی آیا تابه‌حال از خودتان پرسیده‌اید که چرا این‌طور است؟

پوست اطراف چشم، نازک‌تر و حساس‌تر از پوست سایر قسمت‌های بدن است. به‌علاوه، چشم‌ها در طول روز فعالیت زیادی دارند (از پلک زدن گرفته تا بیان احساسات) و همین مسئله به‌تنهایی می‌تواند موجب پیری زودرس پوست اطراف چشم شود. دلایل ژنتیکی، اشعهٔ ماورای بنفش (UV)، استرس‌های خارجی و انتخاب‌های اشتباهی که در شیوهٔ زندگی خود داریم نیز می‌توانند موجب افزایش سرعت روند پیری پوست اطراف چشم ما شوند.

توصیه هایی برای جوانسازی دور چشم

1. مرطوب کردن پوست اطراف چشم

مرطوب کردن پوست، یکی از کارهایی است که بیشتر ما آن را نادیده میگیریم. پوست خود را مانند یک دانهٔ انگور تصور کنید. وقتی این انگور آب ازدست می‌دهد، به‌تدریج پوست آن جمع می‌شود و چروک‌ها نمایان می‌شوند. ولی وقتی آب را به آن برمی‌گردانید، دوباره چاق و فربه می‌شود و خطوط و چروک‌ها از بین می‌روند. همین اتفاق برای پوست اطراف چشم نیز رخ می‌دهد. از آنجا که پوست اطراف چشم، فاقد غده‌های چربی است، بیشتر مستعد خشکی و ایجاد چین و چروک است.

یکی از رایج‌ترین سؤالاتی که درمورد مرطوب کردن این بخش صورت پرسیده می‌شود، این است که آیا می‌توان از مرطوب‌کنندهٔ پوست خود برای پوست اطراف چشم نیز استفاده کنیم. پاسخ این سؤال مثبت است. تا زمانی که این مرطوب‌کننده موجب تحریک و سوزش چشم نشود و رطوبت کافی را ایجاد کند، می‌توان از آن استفاده کرد.

البته به‌خاطر داشته باشید که به‌دلیل نازک بودن پوست اطراف چشم، ممکن است این قسمت از پوست به کرم‌های معمول صورت حساس باشد. اگر احساس سوزش می‌کنید یا چشم‌هایتان قرمز یا اشک‌آلود می‌شود، از مرطوب‌کنندهٔ صورت برای اطراف چشم خود استفاده نکنید و به‌ جای آن از کرم مخصوص دور چشم استفاده کنید.

معمولا در کرم‌های چشم، مواد تشکیل‌دهنده‌ای وجود دارد که احتمال اینکه اثر نامطلوبی روی چشم‌ها داشته باشند، کمتر است. در این کرم‌ها مقادیر کافی از مواد فعالی وجود دارد که در کاهش چروک و خطوط ریز اطراف چشم و درنتیجه جوانسازی دور چشم مؤثر هستند.

2. به پوست اطراف چشم خود با ملایمت رفتار کنید

از پاک کردن آرایش چشم‌ها گرفته تا استفاده از محصولات مختلف برای پوست اطراف چشم، همیشه باید با آرامش و ملایمت عمل کنید. همان‌طور که پیش‌تر گفتم، پوست زیر چشم بسیار نازک و حساس است. به همین دلیل هرگونه فشار اضافی ناشی از فعالیت‌های روزمره‌ می‌تواند موجب ایجاد خطوط و چروک ریز بیشتری شود. در ادامه، مراحل انجام مراقبت‌های روزانهٔ پوست به‌صورت آرام و ملایم را بیان می‌کنم:

پاک کردن آرایش چشم

  1. پد پنبه‌ای را به پاک‌کنندهٔ آرایش چشم موردعلاقهٔ خود آغشته کنید.
  2. پد را به‌آرامی روی پوست فشار دهید.
  3. به‌آرامی پد را به‌سمت بیرون بکشید.
  4. تا پاک شدن کامل آرایش چشم، این کار را تکرار کنید.

استفاده درست از محصولات آرایشی در اطراف چشم

  1. انگشت کوچک خود را به کرم و محصول موردنظر آغشته کنید.
  2. با انگشت در اطراف چشم‌ها ضربه بزنید. این کار را در تمام قسمت‌های اطراف چشم انجام دهید. پلک بالا را فراموش نکنید.
  3. این کار را تا زمانی تکرار کنید که محصول کاملا جذب پوست شود.

3. بررسی مواد تشکیل‌دهندهٔ کرم دور چشم

وقتی می‌خواهید کرم دور چشم مناسبی برای خود پیدا کنید، باید بدانید که قصد برطرف کردن و درمان چه مشکلی را دارید و بر همین اساس، کرمی را انتخاب کنید که دارای مواد تشکیل‌دهندهٔ مناسب برای برطرف کردن مشکل شما باشد. در ادامه مواد تشکیل‌دهنده‌ای را معرفی می‌کنیم که برای برطرف کردن مشکلات مختلف مربوط به پوست اطراف چشم مناسب هستند:

برطرف کردن خطوط ریز

علاوه بر لوسیون‌ها و کرم‌های آب‌رسانی که کمبود رطوبت اطراف چشم را بهبود میبخشند، باید به‌دنبال مواد تشکیل‌دهنده‌ای باشید که اثر «صاف‌کنندگی» فوری دارند. برای رسیدن به این نتیجه به‌دنبال مواد تشکیل‌دهندهٔ قوی‌تری باشید که موجب تحریک ساخت کلاژن می‌شوند. این مواد شامل موارد زیر هستند:

  • رتینوئید
  • رتینول (گزینه‌های بدون نیاز به نسخه و تجویز پزشک)
  • مشتقات ویتامین A
  • پپتیدها
  • عوامل رشد

برطرف کردن حلقه‌های تیره زیر چشم یا هایپرپیگمنتیشن (hyperpigmentation)

مواد تشکیل‌دهندهٔ زیر موجب برطرف شدن هایپرپیگمنتیشن یا حلقه‌های تیرهٔ ناشی از اشعهٔ UV خورشید می‌شوند:

  • آربوتین (arbutin)
  • هیدروکینون (hydroquinone)
  • کوژیک اسید (kojic acid)
  • ویتامین C
  • سویا (soy)
  • نیاسینامید یا نیکوتینامید (niacinamide، ویتامین B3)
  • آزلائیک اسید (azelaic acid)

برطرف کردن پف زیر چشم

با داشتن خواب کافی یا نوشیدن آب به‌ مقدار کافی به‌سادگی می‌توان پف زیر چشم را درمان کرد. در میان مواد تشکیل‌دهندهٔ کرم‌های مراقبت از پوست نیز مواد زیر می‌توانند برای کاهش پف زیر چشم مفید باشند:

  • کافئین
  • پلی‌فنول‌های چای سبز و میوهٔ قهوه
  • دی‌پپتید ۲ (dipeptide-2) (آیلیس، Eyeliss)
  • بید علفی

برطرف کردن مشکلات و نگرانی‌های کلی

برای برطرف کردن نگرانی‌ها و مشکلات کلی‌تر موجود در پوست اطراف چشم باید به‌دنبال آنتی اکسیدان ها باشید. این مواد قوی در از بین بردن رادیکال های آزادی که دراثر تابش UV، سیگار و آلودگی‌ها در پوست ایجاد می‌شوند، مؤثر هستند. این مواد می‌توانند در فرآیند پیری نیز وقفه ایجاد کنند و پیری را به تأخیر بیندازند.

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در کرم‌های مراقبت از پوست عبارت‌اند از:

  • ویتامین C
  • ویتامین E
  • چای سبز
  • ویتامین B3 (نیاسینامید)

4. از پوست خود در برابر نور خورشید محافظت کنید

قرار گرفتن در معرض نور خورشید نقش مهمی در فرایند پیری پوست ایفا می‌کند و موجب تیره‌تر شدن پوست زیر چشم‌ها می‌شود. استفاده از کرم ضدآفتابی با اثرگذاری گسترده و مؤثر، از موارد ضروری هر برنامهٔ مراقبت از پوستی است و باید هر روز از این کرم‌ها استفاده کنید. حتی در هوای ابری هم اشعه‌های UVA می‌توانند به پوست شما آسیب برسانند.

پلک بالا را نیز فراموش نکنید. پلک بالا یکی از قسمت‌هایی است که در زمان استفاده از کرم ضدآفتاب بیش از همه مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد.

اگر استفادهٔ مجدد از کرم ضدآفتاب روی آرایش (به‌ویژه آرایش چشم)، ناخوشایند و دردسرساز است، از عینک‌آفتابی‌ای استفاده کنید که قابلیت محافظت در برابر اشعهٔ UV را دارد. عینک آفتابی مناسب علاوه بر چشم‌ها از پوست اطراف چشم‌ها نیز در برابر اشعه‌های مضر UVA و UVB محافظت می‌کند.

5. خواب کافی، غذای خوب، ورزش

وقتی صحبت از تغییر عادت‌های روزمره و جوانسازی دور چشم در میان باشد، به‌شدت طرفدار این دیدگاه هستم که آنچه در بیرون دیده می‌شود، بازتاب‌دهندهٔ چیزی است که در درون بدن اتفاق می‌افتد. همیشه ۳ مورد زیر را در زندگی روزمرهٔ خود رعایت کنید:

  • خواب کافی
  • ورزش
  • رژیم‌ غذایی سالم

سعی کنید که هر شب دست‌کم ۶ ساعت بخوابید و به‌طور منظم ورزش کنید تا گردش خون در بدن‌تان افزایش پیدا کند. وقتی به‌اندازهٔ کافی نمی‌خوابید یا ورزش نمی‌کنید، زودتر احساس خستگی می‌کنید و پوست اطراف چشم‌هایتان نیز تیره‌تر و پف‌کرده‌تر می‌شود و «بیمار» به‌نظر می‌رسید.

شما باید رژیم‌غذایی سالم و متعادلی داشته باشید. بیشتر به‌دنبال موادغذایی دارای پتاسیم بالا مانند موز باشید. نوشیدن آب کافی در هر روز نیز مهم است. قانون شخصی من، نوشیدن ۸ لیوان (۲۵۰ گرمی) در روز است. البته این مقدار برای افراد مختلف، یکسان نیست.

6. استفاده از ماساژ

اگر متوجه شده‌اید که بعضی وقت‌ها، زیر چشم‌هایتان پفی ایجاد می‌شود و گاهی نیز از بین می‌رود و وقتی خسته‌اید یا خوب نخوابیده‌اید، مشخص‌ می‌شود، ماساژی ساده می‌تواند در رفع آن مؤثر باشد.

علاوه بر عوامل ژنتیکی، احتباس آب نیز می‌تواند موجب پف‌کردن زیر چشم‌ها شود. احتباس آب می‌تواند نتیجهٔ مصرف نمک زیاد، خواب ناکافی یا حتی خواب بیش‌ از حد باشد.

ماساژ زیر چشم در بهبود گردش خون اطراف چشم مؤثر است. فشار ناشی از ماساژ به تخلیهٔ مایع اضافی اطراف این ناحیه و کاهش پف‌کردگی زیر چشم کمک می‌کند. برای ماساژ اطراف چشم خود میتوانید از دستگاه های سونیک چشم تاچ بیوتی استفاده کنید. این دستگاه ها با استفاده از لرزش و گرما پوست اطراف چشم شما را ماساژ داده و باعث کاهش پف و سیاهی دور چشمتان میشود.

 

نوشته های مشابه

0 دیدگاه در “چگونه از پوست اطراف چشم خود مراقبت کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید